2023. március 28., kedd

Osamu Dazai: Embernek alkalmatlan | Prológus


⌂ TARTALOMJEGYZÉK          KÖVETKEZŐ 🢂


PROLÓGUS


Három képet láttam a férfiről.


Az első egy gyerekkori felvétel egy tízéves forma kisfiúról, akit szép számú nő vesz körbe (kétségtelenül a testvérei és unokatestvérei). Csíkos hakamában1 áll egy kerti tavacska szélén. A fejét harminc fokos szögben balra dönti, a fogai csúf vigyorra nyílnak. Csúf? Te talán megkérdőjelezed a szóválasztást, de a fásult emberek (vagyis akik közömbösek szépség és rútság iránt) csak gépiesen, nyájas és üres arckifejezéssel megjegyeznék: “Milyen imádni való fiúcska!” Való igaz, hogy amit általában “imádni valóként” definiálunk, az kellőképpen fellelhető a gyermek arcán ahhoz, hogy e bók némi értelmet nyerjen. De hiszem, hogy ha valaki a legcsekélyebb mértékben is fogékony a szépségre, az nagy valószínűséggel úgy dobná félre a képet, ahogy egy hernyót söprünk arrébb, és mélységes ellenszenvvel dünnyögné, hogy “Micsoda hátborzongató gyerek!”


És csakugyan, minél tovább tanulmányozod a gyerek mosolygó arcát, annál erősebbé válik a leírhatatlan, kimondhatatlan iszonyat. Rájössz, hogy ez nem egy mosolygó arc. A fiúnak esze ágában sincs mosolyogni! Ha bizonyítékot akarsz, nézz csak a szorosan zárt ökleire! Nincs emberi lény, aki ilyen összeszorított kezekkel mosolyogni tudna. Ez egy majom. Egy vigyorgó majomarc. A mosoly pedig nem más, mint a ráncok csúf gyűrődése. A fotó olyan bizarr, ugyanakkor tisztátalan, sőt, émelyítő arckifejezést tükröz, amitől azt kívánod mondani: “Milyen fonnyadt, förtelmes kisfiú!” Még sosem láttam ilyen megmagyarázhatatlan kifejezést egy gyermeki arcon.


A második pillanatképen látható arc megdöbbentően különbözik az elsőtől. Itt már diák, bár nem tudni, hogy a kép a középiskolai vagy egyetemi éveiből való-e. Mindenesetre rendkívül jóképű. Csakhogy az arc érthetetlen módon itt sem tűnik emberinek. Egyenruhát visel, a mellzsebéből fehér kendő kandikál ki. Keresztbetett lábbal ül egy rattan székben. Megint mosolyog, ezúttal azonban nem azzal a ráncos majom vigyorral, hanem egy meglehetősen ügyes kis mosollyal. De valahogy mégsem egy emberi lény mosolya ez; hiányzik belőle a tartalom, mindaz, amit a “vér súlyának” vagy “az emberi élet szilárdságának” nevezhetünk – egy madár súlya sem érződik benne. Egy üres papír csupán, egy pihekönnyű toll, ami görbül. Röviden, a kép a teljes mesterkéltség érzetét kelti. Színlelés, hamisság, balgaság – ezek egyike sem fedi hűen a valót. És persze nem lehet egyszerűen a dandyzmusra2 sem fogni. Ha figyelmesen megnézed, azt fogod érezni, hogy van valami furcsán kellemetlen eme jóképű fiatalemberben. Még sosem láttam olyan fiatalembert, akinek jóképűsége ilyen zavarba ejtő lett volna.


A hátralévő fénykép a legszörnyűbb mind közül. Ezen még az életkorát is csak találgatni lehet, habár a haját mintha ősz szálak csíkoznák. Egy rendkívül koszos szobában készült (a képen jól látszik, hogy a fal három helyen omladozik). Apró kezeit maga elé tartja. Ezúttal nem mosolyog. Érzelemnek nyoma sincs. A kép dermesztő és rossz előérzetet kelt, mintha haldoklás közben készült volna, kezei egy fűtőtest felett. De nem ez az egyetlen sokkoló dolog a képen. A fejét közelről látni, így a vonásai részletesen kivehetők: a homlok átlagos, a ráncok átlagosak, a szemöldök átlagos, a szem, az orr, a száj, az áll… az arc nem csupán kifejezéstelen, de annyit sem hagy maga után, mint egy emlék. Nincs egyedisége. Csak be kell csuknom a szemem, és máris elfelejtem. Fel tudom idézni a szoba falát, a kis fűtőtestet, de kitörlődik minden benyomás a kép főszereplőjének arcáról; egyetlen egy részletére sem emlékszem. Ez az arc sosem lehetne tárgya egy festménynek vagy egy rajznak. Kinyitom a szemem. Még az emlékezés öröme sem érint meg: “Persze, hát így nézett ki!” A legszélsőségesebben fogalmazva: akkor sem tűnik ismerősnek, amikor kinyitom a szemem és másodszorra ránézek. Ráadásul akaratlanul is bosszant, kényelmetlenül érint, és a végén csak el akarom fordítani a tekintetem.


Szerintem még egy halotti maszk is több kifejezést hordozna, több emléket hagyna. Ez a képmás annyit sem sugall, mint egy emberi test, amihez egy ló fejét erősítették. A szemlélőt valami leírhatatlantól járja át az ellenszenv. Még sosem láttam férfin ilyen kifürkészhetetlen kifejezést.



1 Egyfajta hosszú nadrágszoknya, amelyet hivatalos alkalmakkor a kimonó fölé húzva viselnek.
2 Dandy = piperkőc. A romantika korában és a XIX. század végén divatos magatartás. Eszménye az a világfi, aki választékos, elegáns, előkelő, fölényes és távolságtartó megjelenésében és kapcsolattartásában, ugyanakkor cselekedeteiben merész. Leghíresebb képviselője George Gordon Byron.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése